پروفسور جلالي: فناوری تنها راه نجات کشور/ ایجاد 10 هزار شغل دانش بنیان در 2 سال

8 سال پیش administrator معاون پژوهشی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت، استفاده از دانش و فناوری را تنها راه نجات کشور خواند و گفت: باید به این وسیله راهی برای برون رفت از مشکلات کنونی پیدا کنیم.
5 Shares

پروفسور علی اکبر جلالی روز دوشنبه در آیینی که به انگیزه تجلیل از تلاش های وی در عرصه فناوری در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب در اغلب بیانات خود بر علم، فناوری و قدرت پایدار تاکید دارند؛ اما متاسفانه واکنش درستی در این خصوص در جامعه مشاهده نمی شود.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش ها، افزود: ما با ذهنیتی قدیمی و سنتی به پیش می رویم در حالی که در دنیای کنونی این طرز فکر و مدیریت دیگر پاسخگوی نیازها نیست.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه در دنیا زندگی حدود 80 درصد به فناوری وابسته است، گفت: این در حالی است که ایران با رقم 20 درصدی خود در این عرصه، 60 درصد از ممالک پیشرفته عقب است.

جلالی اضافه کرد: ما تنها در هنگام انتخابات به دنبال تغییرات سیاسی هستیم در حالی که امروزه در دنیا تغییرات سیاسی پایین ترین تأثیر را در پی دارند.

وی با تأکید بر اینکه نباید از پایین آمدن ارزش پول و رکود اقتصادی ترسید، خاطرنشان کرد: کم شدن ارزش پول پدیده جدیدی نیست و کشورهای زیادی همچون آلمان و مجارستان این موضوع را تجربه کرده اند؛ بنابراین باید باامید راه درست را انتخاب کرده و پیش رفت.

مشاور علمی و فناوری رییس جمعیت هلال احمر یادآور شد: ما دارای جامعه اسلامی غنی هستیم و باید جرات گسترش آن در دنیا را با استفاده از حضور بیشتر در فضای مجازی به خود بدهیم.

جلالی یکی از طرحهای پیشنهادی خود به دولت در سفر ریاست جمهوری به استان سمنان را ایجاد مشاغل دانش بنیان عنوان کرد و گفت: این طرح به تصویب رسیده که با اجرای آن در مدت 2 سال 10 هزار شغل برای جوانان استان فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما نه نیازی به دولت داریم و نه پولی درخواست می کنیم؛ امروزه در دنیا فناوری همه چیز را تغییر می دهد.

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو با تأکید بر لزوم توجه دانشگاه ها در ایجاد شغل برای دانشجویان ابراز کرد: می توانیم این مدل را از دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز کرده و به هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود مسئولیتی ویژه دهیم تا در یک زمینه به تخصص برسد و در آن صورت شغل آینده او مشخص خواهد شد.

جلالی، بزرگترین ثروت جهان را اعتبار دانست و یادآور شد: در دنیای کنونی نفت و پتروشیمی فقط سه درصد از اقتصاد را تشکیل می دهد و 97 درصد دیگر اقتصاد دنیا بر پایه اعتبار است.

وی افزود: فروش و واگذاری هواپیما به ایران به دلیل اعتباری است که امروز در دنیا به دست آورده است.

مشاور علمی و فناوری استاندار گلستان، فناوری، جهانی شدن و مشاغل دانش بنیان را سه محور اساسی توسعه دانست و گفت: دو محور از مجموع هشت محور برنامه پنج ساله ششم ابلاغی از سوی رهبری، به دانش و فناوری اختصاص دارد و باید با استفاده از این فرصت نهایت استفاده را کرد.

جلالی یادآور شد: متأسفانه شاهد ایجاد دودستگی و سیاسی شدن جامعه هستیم و حرف های این چنینی مجالی برای بیان پیدا نمی کنند.

وی با اشاره به تمدن بزرگ و پیشرفته ایران در دوره هایی از تاریخ که تنها هشت تمدن بزرگ حضور داشتند، گفت: زمانی علم در ایران در شکوفایی مطلق بود اما هرچه پیش رفتیم فرصت ها را از دست دادیم.

پدر علم فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه با ظهور اسلام و گسترش تمدن اسلامی دانشمندان بسیاری به دنیا عرضه شدند، خاطرنشان کرد: اما پس از مدتی تمدن ایران با تمدن اعراب مخلوط شد و خیلی چیزها را از دست دادیم.

جلالی ادامه داد: امروزه حدود 40 خرده تمدن در دنیا وجود دارد؛ کشوری مانند آمریکا چه کرده است که با تاریخ 400 ساله خود به این جایگاه دست پیدا کرده است؟

در این مراسم که با حضور اساتید، دانشجویان و مسئولان شهرستان و استان برگزار شد، از زحمات چندین ساله این استاد برجسته عرصه فناوری اطلاعات قدردانی شد.

مقاله های مشابه